Schuitendiep 2 Groningen
di t/m vr 10-18 uur
za 10-17 uur
050 8511532

Waarom kiezen voor een achterwielmotor bij een elektrische fiets?

Bij een e-bike met achterwielmotor zit de motor in het achterwiel. Doordat de motor op deze plek is gevestigd, geeft deze fiets de meest natuurlijke rijbeleving. Dit komt omdat de ‘normale’ fiets ook wordt aangedreven door het achterwiel. Nadelen van een achterwielmotor zijn dat al het gewicht, op de achterkant van de fiets zijn gevestigd en dat het niet mogelijk is om naafversnellingen en een gesloten kettingkast te hebben. Op deze pagina vindt u alles over de achterwielmotor op een elektrische fiets. Benieuwd waarom u juist wel of juist niet een e-bike met achterwielmotor zou moeten aanschaffen? U leest het hier.

Kiezen voor een elektrische fiets met achterwielmotor

De motor wordt achteraf in de fiets gemonteerd. Hierdoor kunt u alleen een derailleur gebruiken en dus geen naafversnellingen met een dichte kettingkast.

Derailleurversnelling worden meestal gebruikt op mountainbikes en racefietsen. Voordelen van een derailleurversnelling is dat deze een hoog bereik hebben en een laag gewicht en ook zonder ondersteuning erg licht fietst. Een derailleur vergt iets meer onderhoud dan een dichte kettingkast. Hierin is met name van belang dat de ketting met enige regelmaat even wordt gesmeerd. 

Voordelen

Het grootste voordeel van een achterwielmotor is dat u meer het gevoel heeft van een zetje in de rug. Dit is het tegenovergestelde van een elektrische fiets met voorwielmotor, waar u juist het gevoel krijgt dat u vooruit wordt getrokken.

Naast dat een achterwielmotor een prettige fietsbeleving geeft, stuurt een e-bike met dit systeem ook strakker, is het gewicht van de fiets vaak lager en heeft u meer versnellingsopties waardoor u met name in heuvelachtig terrein beter af bent.

Nadelen

De achterwielmotor heeft één belangrijke beperking, u kunt geen combinatie van dichte kettingkast met naafversnelling gebruiken. De keuze valt dus automatisch op de derailleur. Op zich is hier niets mis mee, echter dit open systeem vergt iets meer onderhoud. 

Daarnaast is de e-bike aan de achterzijde ook zwaarder en kunt u de fiets lastiger verplaatsen. Bij een middenmotor is het gewicht beter verdeeld en ligt het zwaartepunt ook lager.

Aanschaffen e-bike met achterwielmotor

Maak een lange proefrit voor je een e-bike aanschaft, let daarbij op de energie-inhoud van de accu, de ondersteuning van de fiets en of de motor voor u krachtig genoeg is. Bij het aanschaffen van een fiets met achterwielmotor is het erg belangrijk om een lange proefrit te maken. U kunt hierdoor goed ervaren of de eigenschappen van dit motortype u aanspreken of juist niet.

Qwic Achterwielmotor

Qwic heeft de nieuwe serie Performance e-bikes voorzien van de TDCM achterwielmotor. Deze motor wordt ook gebruikt in de e-bikes van bijvoorbeeld Klever en Strömer. De zeer krachtige TDCM motor in het achterwiel is met 50Nm één van de krachtigste naafmotoren op de markt en levert een zeer natuurlijke en soepele ondersteuning.

In haar Urban serie maakt Qwic gebruik van haar eigen motor. Deze motor heeft 35 Nm 

De elektrische fietsen met een achtermotor zijn:

TDCM 50 Nm motor Performance RD11 en Performance RD11 speed
Qwic 35 Nm motor Urban RD9 en Urban R1

Informatie over de midden- en achterwielmotor?

Wilt u meer informatie over de andere motoren of de gegevens op een rijtje? Hier vindt u informatie over de middenmotor en de voorwielmotor.

Bron: http://www.anwb.nl/fietsen/elektrische-fietsen/aankooptips/achterwielmotor