Schuitendiep 2 Groningen
di t/m vr 10-17 uur
za 10-15 uur
050 8511532

Waarom kiezen voor een middenmotor bij een elektrische fiets?

Als er wordt gekeken naar motoren voor de elektrische fiets, dan is de middenmotor veruit het populairst. Deze motor geeft namelijk meer ondersteuning en creëert een fijnere fietservaring. Echter kent de motor ook enkele nadelen, zo is deze bijvoorbeeld storingsgevoeliger dan voor- en achtermotoren. Op deze pagina gaan we de middenmotor behandelen, benieuwd waarom u deze wel of niet zou moeten aanschaffen? U leest het hier.

Kiezen voor een elektrische fiets met middenmotor

Veel merken gebruiken tegenwoordig enkel de middenmotor bij de productie van hun fietsen. Deze motoren zijn duurder. Mocht u een betrouwbare elektrische fiets in een lagere prijsklasse zoeken, dan kunt u beter kiezen voor een fiets met een voorwielmotor. Qwic maakt voor haar e-bikes met middenmotor gebruik van het systeem van Bafang in hun Premium en Premium i serie en van Brose in de Premium en Performance serie. Beide motoren zijn zeer krachtig, maar ook zeer stil en trillingsvrij.

Voordelen

Het kiezen voor een e-bike met middenmotor is zeker aan te raden. Het grootste voordeel van deze motor is dat deze niet het wiel aandrijft, maar de pedalen. Dit optimaliseert de trapervaring en wordt door veel mensen als zeer comfortabel ervaren. Bij het fietsen op een e-bike met voorwiel- of achterwielmotor kunt u het gevoel hebben dat de fiets u vooruit duwt. Bij een middenmotor is dit gevoel natuurlijker vanuit de trapbeweging.

Een ander voordeel van elektrische fietsen met een middenmotor is dat deze een lager zwaartepunt hebben en dat de banden gemakkelijker te plakken en te vervangen zijn. Dit kan bij een voorwiel- of een achterwielmotor soms voor problemen zorgen.

Er wordt het vaakst voor een e-bike met zo'n soort motor gekozen omdat deze een fijnere fietservaring bieden en de motor op een gemakkelijke en mooie plek is gemonteerd op de fiets.

Nadelen

Een nadeel van de e-bike met middenmotor is de kracht op de ketting, dit kan storingsgevoelig zijn. Dit komt omdat de kracht op de ketting een schade aan de versnellingssystemen kan veroorzaken. Wat niet snel gebeurt bij een elektrische fiets met bij een achter- of voorwielmotor. Overigens heeft Qwic dit opgelost door op het moment van schakelen de ondersteuning kort te onderbreken doormiddel van een schakelsensor.

Voor vele mensen met een elektrische fiets is het geluid van deze motor een groot nadeel. Dit geluid wordt veroorzaakt door de tandwielen in de motor. Deze tandwielen zetten het hoge toerental om in een lagere dat beter aansluit bij het trapritme van de fietser. Overigens is dit Anno 2020 al stukken betere dan een aantal jaren geleden. De middenmotoren van Bafang maar met name Brose zijn juist zeer stil, zelfs stiller dan sommige voorwielmotoren, waardoor het geluidsprobleem intussen ook alweer wat achterhaald is.

Aanschaffen e-bike met middenmotor

De oudere modellen van elektrische fietsen met een middenmotor kunnen nog trillingen op de pedalen veroorzaken. Hier is de laatste tijd veel aan gesleuteld door de merken. Bekijk dus goed voor een aanschaf van een e-bike de verschillende motoren bij de fietsen. Een nieuwere motor kan duurder zijn, maar veroorzaakt wel minder trillingen en is minder storingsgevoelig.

Tip: Maak een lange proefrit voor je een e-bike aanschaft, hierbij moet u letten op de energie-inhoud van de accu, de ondersteuning van de fiets en of de motor krachtig genoeg is.

Waarom (g)een Bosch motor?

Qwic heeft voor haar e-bikes met middenmotor niet gekozen voor de Bosch-motor. De grootste reden hiervan is dat Qwic graag de motor wil kunnen combineren met haar eigen elektronica zodat een Qwic e-bike ook een Qwic e-bike blijft. Bosch verkoop enkel complete motorsystemen. Dit betekent dat een fietsfabrikant altijd een complete Bosch set op haar fiets moet monteren. Dus zowel de motor, als de accu en het display. Je kan je dus afvragen wat dan nog het verschil is tussen de verschillende merken fietsen met dezelfde motor...

Qwic BAFANG MIDDENMOTOR

De zeer krachtige middenmotor levert een koppel van liefst 80 Nm en zorgt in combinatie met het overzichtelijke display in het midden van het stuur voor perfect rijcomfort.

Dankzij de schakelsensor is het eenvoudig en soepel schakelen. Daarnaast zorgt dit voor een langere levensduur van de versnellingsnaaf. Dankzij de middenpositie van de motor laag bij de trapas wordt het gewicht van de fiets perfect verdeeld en stuurt vrij van weerstand.

De motor kent een ideale combinatie van kracht, efficiëntie en geleidelijke ondersteuning. Dit resulteert in het heerlijke ‘altijd-windmee’ gevoel.

Deze Bafang middenmotor is verkrijgbaar bij de: 

Bafang M400 Premium MN7vvPremium MN7Premium MN8,  Premium MN8 Belt en Compact C-MN7
Bafang M300 Premium i MD9 en Premium i MN7
Bafang M420 Premium i MN7+, Premium i MN8+C, Premium i MN7+ Belt

Qwic Brose MIDDENMOTOR

De geruisloze en zeer krachtige middenmotor van Brose is voorzien van interne riemoverbrenging. De aandrijving biedt een soepele overbrenging van haar vermogen. De QWIC Brose middenmotor biedt een koppel van liefst 90 Nm. De speciaal voor QWIC ontwikkelde software zorgt ervoor dat de motorprestaties optimaal aansluiten bij de e-bike.

De Brose middenmotor is verkrijbaar bij de:

Brose Drive-S Performance MD11, Performance MN380 en Premium MA8tour
Brose Drive-T Premium MN8tour
Brose-TF Performance MD11speed en Performance MA11speed

Informatie over de voorwiel- en achterwielmotor?

Wilt u meer informatie over de andere motoren of de gegevens op een rijtje? Hier vindt u informatie over de voorwielmotor en de achterwielmotor.

Bron: http://www.anwb.nl/fietsen/elektrische-fietsen/aankooptips/middenmotor